Loading...
Loading...

Wednesday, 27 January 2010

Bacaan Yaasin selepas solat maghrib sempena kemangkatan almarhum Sultan Iskandar Johor 23 Januari 2010.

Pada minggu yang lepas tuan haji basiron bin songip ada hantar sms mengatakan arahan dari pejabat SUK supaya Pengarah Kastam Negeri Johor mengarahkan imam membuat bacaan Yaasin di surau selepas solat maghrib.

Beikutan dengan itu, majlis diadakan sehingga seminggu. Walaupun tak ramai yang datang seperti malam Jumaat, namun beberapa orang lelaki yang datang sudah alhamdulillah lah tu. Lebih baik ada daripada tiada orng langsung.

Saya sebagai imam pun faham, tak semua orang rajin nak datang. alangkan malam jumaat nak datang surau untuk baca yaasin pun susah, inikan pula nak minta orang datang untuk baca Yaasin untuk almarhum sultan Johor, lagi dia orang ni malas.Mereka ini tak suka campur orang, yalah pada mulanya ada juga, lama-lama datang rongak dan sekarang dah tak datang langsung.

Macam alasanlah orang tak mau datang surau. Kalau nak buat pemilihan untuk mesyuarat agong, lagi susah nak datang kerana takut dipilih, sedangkan dia orang tak mahu libat apa-apa pun. Tapi kalau di pejabat, wah bukan main jaga kualiti itu, kualiti ini.Sanggup bersusah payah. Tapi nak ke surau susah benar.

Kalau program jamuan raya pun susah nak datang. Nak beri makan pun tak mahu. Kengkadang dia orang ni tak suka tegor menegor. Tak heranlah ada yang kita tak kenal, rupayanya tinggal se taman dengan kita. Sebab itu perlu pergi surau, bercampur gaul sesama muslim, tapi apa nak buat, dia orang tak suka berjemaah.........